Субота, 28.06.2025, 04:32
Вітаю Вас Гість | RSS

Софіївська ЗОШ І-ІІ ступенів

Шкільна бібліотека
Якорь в другом документе

Сторінка шкільної бібліотеки

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 55
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Вчителі музики та образотворчого мистецтва

9 клас

Художня культура як духовне явище

Урок №16

Тема:    Загальне уявлення про культуру та її роль в суспільстві.

Мета:    ознайомити з структурою культури підвищувати загальний інтелектуальний  рівень,розвівати естетичні   смаки учнів,виховувати духовну культуру.                                                 

Обладнання: таблиці, які висвітлюють структуру культури, як соціального явища і види культур, що об’єднує в собі світова культура.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу. (Лекція з випереджувальними завданнями).

 

Хід уроку

1.             Організаційна частина.

2.             Розповідь вчителя.

Термін «культура» (від лат. cultura) –означає обробка, виховання, освіта. В наш Час він налічує багато тлумачень, загальним для них є те, що під поняттям «культура» ми розуміємо те, що створене людиною.

У різних суспільствах розуміння культури як «виховання» набувало різних відтінків:

      елліни в сукупності норм поведінки, певному способі життя вбачали свою головну відмінність від варварів;

      європейське середньовіччя наближає термін «культурність» до цивілізованості – себто до устрою міського життя;

      в добу Відродження культурність починають розглядати як відповідність гуманістичним ідеалам людства;

      у домарксистській філософії культура визначає передусім духовне життя людей, доцільність суспільного устрою та досягнення науки і мистецтва;

      радянська філософія пояснює культуру як сукупність результатів людської діяльності.

Кожен з вищеназваних поглядів має позитивні сторони. Ядро поняття «культура» становлять не засоби, які вона використовує, а життєвий зміст, котрий реалізується за допомогою тих чи інших засобів – у кожному акті та результаті людської діяльності обов’язково присутній культурний аспект, особлива сфера нашої життєдіяльності.

За визначенням англійського вченого – етнографа Е.Б.Тайлора культура – це сукупність матеріальних та духовних цінностей, вироблених людством протягом його існування.

В розвитку людства можна виділити 3 етапи:

1).                    Дикість.

2).                    Варварство.

1).                    Цивілізація.

Розвиток культури співпадає з переходом від життя дикого через варварське до цивілізованого. З ідеальної точки зору культуру можна розглядати як загальне удосконалення людства шляхом вищої організації окремої людини і цілого суспільства.

Цивілізація – це етап розвитку людського суспільства і характеру самого суспільства. Чим вище розвинуте суспільство, тим більша питома вага в ньому загальнолюдських цінностей.

Процес становлення загальнолюдських цінностей – головне що ми простежуємо в історії культури.

Короткий диспут з учнями: цивілізація може служити культурі, а може відриватись від неї (учні роблять спробу навести приклади позитивного і негативного впливу цивілізації на розвиток культури)

Як висновок диспуту:

Суть культури не в рівні технічного процесу, а в якості духовно – морального суспільства. В сучасному світі існує багато глобальних проблем – одна з них культурна катастрофа, адже ніякі економічні успіхи та політичні свободи не можна вважати тривкими якщо існує небезпека зниження культурного рівня людей, занепаду духовних та моральних цінностей.

Суб’єкти процесу розвитку культури:

      суспільство;

      різні соціальні групи;

      окремі особи, їх взаємодія часто викликає суперечливість у розвитку культури.

Культурна діяльність – це діяльність людська, вона характеризується доцільністю – ставлячи ціль людина враховує не лише особисті потреби, а й соціальні ( учні наводять приклади: роботи художників, музикантів, акторів і їх значення для суспільства)

Суперечливість у розвитку культури – річ закономірна, оскільки суб’єктами можуть виступати і суспільство в цілому, і певні соціальні групи і окремі особи (учні наводять приклади суперечливостей, коли суспільство чи окремі групи не сприймають творчої діяльності окремих письменників, художників, співаків і т.п.

Історичні типи культур

Світова культура – визначається власною системою загальнолюдських цінностей і об’єднує різні типи культур:

1.             Культурні епохи

2.             Національні культури - синтез культур різних класів, соціальних шарів і груп певної нації.

3.             Культури етнічні – створені окремим етносом (це найстародавніший шар національних культур, він охоплює сферу побуту, мораль, мову, релігію, фольклор, міфологію, звичаї)

Регіональні культури – конгломерат різних культур, створених різними народами, що живуть в певному географічному ареалі. Схожість природних  

1.             умов життя, економічні, культурні зв’язки між народами забезпечують спорідненість культур ареалу.

2.             Класові культури – властиві певному класу суспільства.

3.             Професійні культури

4.             Особливості культури різних психологічних типів окремих людей

5.             Народні культури

Виділяють також такі види культур характерні для суспільства:

      локальна – культура конкретного, історично визначеного суспільства. Кожна із локальних культур має свої специфічні риси і особливості що залежать від географічних та соціально – історичних умов;

      масова - різновид культури, що орієнтує духовні і матеріальні цінності, які вона поширює на «усереднений» рівень розвитку масових споживачів;

      домінуюча – сукупність цінностей, вірувань, традицій, звичаїв, якими керується більшість членів суспільства;

      елітарна – культура привілейованих груп суспільства, що характеризується принциповою відмінністю, духовним аристократизмом і ціннісно-змістовною самодостатністю;

      політична – сфера культури, що вироблює уявлення про цивілізаційні форми політичного прогресу, оцінки рівня його розвитку; включає в себе політичну думку, зв’язок культури і політичної філософії; оцінку політичних структур з точки зору культури, політичної самосвідомості і політичної поведінки суспільства.

Підсумок уроку

На будь-якому рівні свого існування культура не просто перебуває поряд з іншими сферами життя, а проникає у всі його сфери, виявляючи себе і в політичній діяльності, і у відношенні до праці; в мистецтві – створенні його творів та розумінні їх.

Культура – це ланцюг від життєвого сенсу до втілення його в дію.

Розвиток культурних цінностей, їхній вплив на життя суспільства та особи необхідно розглядати у всіх сферах життєдіяльності людини, а це можливо лише за умови володіння відповідними конкретними знаннями. Але навіть отримати знання фактів з історії мистецтв мало, треба вчитись осмислювати їх з філософської точки зору.

Час, в який ми живемо непростий і ми з сумом і жалем спостерігаємо деградацію духовного життя суспільства і окремих людей. Не допускати цього, сприяти відродженню та розвитку культури як умови повноцінного життя суспільства та особистості завдання кожного з нас.

1.             Підсумок уроку.

 

Запитання

1.             Назвіть три етапи розвитку людства:

1) …

2) …

3) … .

2.             На якому етапі починається розвиток культури.

1.             В чому полягає суть культури, як духовного явища?

2.             Хто є суб’єктами процесу розвитку культури?

3.             Чому у розвитку культури завжди існує суперечливість?

4.             Назвіть історичні типи культур, які об’єднує в собі світова культура.

1)                        5)

2)                        6)

3)                        7)

4)                        8)

5.             Назвіть основні види культур, характерні для суспільства:

1)

2)

3)

4)

5)


Пошук
Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Міні-чат

Copyright MyCorp © 2025
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz